Studieture for elever

Her finder du beskrivelse af hvordan processen kan være når du skal lave en studietur der er elev betalt. Den er ment som inspiration til hvor meget arbejde der ligger i planlægningsfasen, afvikling og debriefing, men også for at kunne finde kontakter i udlandet.

Skal studieturen gå til en ny destination?

Vores ønske og mål er, at eleverne får en studietur som er værdifuld, med fagligt indhold, kulturelt, giver sproglig forståelse og som stiler imod internationalisering, og som er socialiserende.

Vi ønsker at eleverne skal ud og have en oplevelse som bl.a. vil give dem lysten til at vælge en praktikperiode i udlandet i løbet af deres uddannelse eller efter endt uddannelse. En praktikperiode i udlandet beriger det enkelte unge menneske på mange måder, både personligt og professionelt.

Det første år hvor man prøver en studietur af er altid ekstra spændende, for er det nu så spændende som vi forventer. Det er vigtigt at få evalueret med eleverne umiddelbart efter turen så de har den frisk i erindring. På den måde sikrer vi at turen bliver endnu bedre gang for gang.

Eleverne bliver involveret ved at skulle skrive om turens aktiviteter i grupper.

Eksempel på proceduren for, hvordan en studietur for 1HF til Spanien

Kontakt til Travel2Farm
Travel2Farm kan hjælpe med relevante kontakter. Muligvis kan denne del af processen tage et stykke tid, da ikke alle kontakter svarer.
Kontakt til Roland fra Spanien
Han arbejder ved https://www.pipeo.org/ og har vist sig at være en utrolig kompetent guide. Vi havde en dialog om vores ønsker og de muligheder der var på baggrund af budget, sæson og antallet af elever mm.
Transport
Transportmulighederne undersøges, og vi fandt rejsen var billigst med fly. Vi bestilte billetter selv, da det var billigst og resten bestilte vi igennem vores ”go to” rejseselskab www.andersentravel.dk
Forsikringer
I dette tilfælde skal man sørge for at alle er dækket igennem en forsikring – tag dialogen med rejseselskabet. Gouda har en grupperejseforsikring, som med fordel kan bruges af skolerne. Ønsker du info om dette, så kontakt ch@njylls.dk (Charlotte Haahr, Nordjyllands Landbrugsskole).

Forslag til drejebog til Planlægning af Studietur

Faglige mål:
Studieturen skal understøtte de læringsmål, der er fastsat i den faglige undervisning. For eksempel, hvis det er en landbrugsfaglig tur, kan målene inkludere:

  • Forståelse for husdyr og planteproduktion og bæredygtighed.
  • Forståelse for landbrug og fødevareproduktion.

Konkrete læringsmål for eleverne:

  • Eleverne skal kunne forklare centrale begreber relateret til turens tema.
  • Eleverne skal udvikle evnen til at arbejde sammen i en ny kontekst.
  • Eleverne skal reflektere over egne oplevelser i forhold til de teoretiske fag, de har studeret.

Fastlæggelse af budget:
Start med at undersøge skolens standardbeløb for studieture. Dette beløb vil ofte tage højde for transport, overnatning, måltider og aktiviteter. Indhent tilbud fra relevante leverandører (f.eks. busfirmaer, hoteller, oplevelsessteder) for at få en realistisk idé om omkostningerne.

Finansieringsmuligheder:
Overvej, om der er mulighed for ekstern finansiering (f.eks. fonde) eller om der skal opkræves en deltagerbetaling fra eleverne. Husk også at tage højde for elevernes økonomiske situation, og om der er mulighed for støtte til dem, der har behov (måske din skole har legater disse elever kan søge).

Regnskab:
Lav er regneark der kan bruges inden og undervejs til at notere udgifter.

Destination og datoer:
Vælg en destination, der passer til de faglige mål. Sørg for at datoerne passer ind i skolens årsplan, og at eleverne ikke går glip af for meget vigtig undervisning.

Transport:
Vælg den mest hensigtsmæssige transportform med hensyn til pris og sikkerhed. Overvej også, om transporten kan være en del af den faglige oplevelse (f.eks. togrejse, som er mere miljøvenlig).

Overnatning:
Find passende overnatningssteder, der kan rumme hele gruppen og tage hensyn til eventuelle særlige hensyn.

Mad og drikke:
Planlæg måltider, og sørg for at tage højde for allergier og særlige kostbehov. Overvej, om nogle måltider kan være en del af den faglige oplevelse (f.eks. lokale specialiteter).

Oplevelser og aktiviteter:
Planlæg oplevelser og aktiviteter, der understøtter de faglige mål. Overvej også om eleverne kan være involveret i planlægningen for at øge deres engagement og ejerskab af turen.

Elevinvolvering:
Overvej at involvere eleverne i planlægningen, f.eks. ved at lade dem komme med forslag til aktiviteter eller indgå i arbejdsgrupper, der tager ansvar for dele af planlægningen.

Forsikringer:
Sørg for, at både elever og lærere er dækket af relevante forsikringer, herunder rejseforsikring, ansvarsforsikring og eventuelle særlige forsikringer afhængig af aktiviteterne på turen.

Erklæringer:
Indhent forældretilladelser og eventuelle lægeerklæringer, hvis der er elever med særlige helbredsmæssige behov, eller for elever der er under 18. Sørg for at have alle relevante kontaktoplysninger på forældre eller værger.

Program:
Giv eleverne en detaljeret oversigt over turens program, så de ved, hvad de kan forvente hver dag.

Forventninger:
Gennemgå reglerne for adfærd under turen, herunder mødetider, alkoholpolitik, brug af mobiltelefoner, og hvad der forventes af dem som repræsentanter for skolen. Lav evt. et dokument eleverne underskriver inden turen, så alle er indforståede.

Kontaktoplysninger:
Udlever en liste med kontaktoplysninger til lærere og andre nøglepersoner, som eleverne kan kontakte i nødstilfælde.

Elevfeedback:
Saml eleverne til en evaluering umiddelbart efter hjemkomsten. Få feedback på, hvad de har lært, og hvordan de oplevede turen. Dette kan gøres gennem en diskussion eller en skriftlig evaluering.

Værtsfeedback:
Kontakt værterne eller samarbejdspartnere, som I har besøgt, for at høre deres oplevelse af besøget. Dette kan give værdifuld feedback til fremtidige ture.

Lærerrefleksion:
Reflektér som lærer over turens succes og eventuelle udfordringer. Notér hvad der fungerede godt, og hvad der kunne forbedres til en anden gang.